TIM-JYU / TIM

TIM (The Interactive Material) is an open-source cloud-based platform for creating interactive learning documents.
https://tim.education/view/about/en-US
MIT License
14 stars 4 forks source link

TIM ja saavutettavuus #1538

Open dezhidki opened 5 years ago

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 26, 2019, 11:07

TIMiä pyritään tekemään mahdollisimman saavutettavaksi. Ohj1 kurssilla on opiskelija, joka kertoo mahdollisista haasteista. Kerätään tähän korttiin syksyn aikana esille tulleet ongelmat.

TIMissä on sellainen ongelma, että Edit-menua ei saa auki jos ei hoveraa sen turkoosinpalkin päälle. Ja lukulaitteella tämä ei onnistu.

Ehdotuksia (prioritettijärjestyksessä):

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 26, 2019, 11:08

Answer browser ei aktivoidu muuta kuin hiirellä.

Tästä seuraa, että esimerkiksi tehtyjen tehtävien pisteitä ei voi katsoa. Ongelma on hieman erilainen lazy=true ja lazy=false parametreillä. lazy=true tilanteessa tehtävän kohdalla ei ole mitään, joka aktivoituisi.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 14:55

marked the task Answerbrowser ei aktivoidu, jos tehtävän päälle tulee muuten kuin hiirellä as completed

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 14:56

Nyt aktivoituu answerbrowser myös kun tulee tabilla.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 26, 2019, 15:38

Nyt aktivoituu answerbrowser myös kun tulee tabilla.

Jos kokeilen esim Chromella:

https://tim.jyu.fi/view/kurssit/tie/ohj1/2019s/demot/demo4?lazy=true#tauno-1b

niin eka Tab vie rsiuaiteen (otsikon hyppylinkki) ja toinen C_kommenttimerkkiin ja kolmas tehtävän yli Ville-linkkiin.

Vaikuttaisi että FF toimii paremmin?

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 15:43

Eikun joo, tuossa on vielä huomioimatta tapaus, että lazy=true ja vastauksia ei ole yhtään.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 15:52

Korjattu nyt.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 26, 2019, 15:59

Korjattu nyt.

Vaikuttaisi toimivan. Mihinkähänm uuten on hävinnyt kun itse pääsin joskus ctrl+(???)-nuolilla selaamaan käytäjiä ylös alas ja vastauksia sivuttain?

Sitten pääseekö jollakin painikkeella ulos pluginista jos haluaa jatkaa seuraavaan?

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 16:15

Mihinkähänm uuten on hävinnyt kun itse pääsin joskus ctrl+(???)-nuolilla selaamaan käytäjiä ylös alas ja vastauksia sivuttain?

Mulla toimii. Pitää olla teacher mode ja points-kentässä fokus.

Sitten pääseekö jollakin painikkeella ulos pluginista jos haluaa jatkaa seuraavaan?

Sulla on cspluginissa, että jos painetaan tab, niin tehdään e.preventDefault() ja lisätään spaceja. Siihen kai pitäisi keksiä joku että jos on ruudunlukija, niin jätetään tab rauhaan.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 26, 2019, 16:24

Mulla toimii. Pitää olla teacher mode ja points-kentässä fokus.

Ei kun pytyin olemaan missä tahansa (patsi csPluginin editorissa) ja velppaamana tehtäviä ja siirtymään toiseen opiskelijaan jollakin nuoliyhdistelmällä.

  Sitten pääseekö jollakin painikkeella ulos pluginista jos haluaa jatkaa seuraavaan?

Sulla on cspluginissa, että jos painetaan tab, niin tehdään e.preventDefault() ja lisätään spaceja. Siihen kai pitäisi keksiä joku että jos on ruudunlukija, niin jätetään tab rauhaan.

Ei sitä oikeastaan saa silloinkaan jättää rauhaan kun ohjelmaa kirjoitettaessa pitää painaa tab. Tarkkaan ottaen ruudunlukijassa on jokin painike jolla pääsee ulos editorista. Voisikohan jonkin vastaavan rakentaa tavallisella käyttäjälle. (tosin tällä ei liene niin kiire, koska Minja selvinnee sen ruudunlukijan toiminnoilla)

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 26, 2019, 16:32

Ei kun pytyin olemaan missä tahansa (patsi csPluginin editorissa) ja velppaamana tehtäviä ja siirtymään toiseen opiskelijaan jollakin nuoliyhdistelmällä.

Ok, luon kortin.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Oct 7, 2019, 10:36

marked the task Joku pikanäppäin jolla Edit-menun saa auki as completed

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Oct 7, 2019, 10:37

Joku pikanäppäin jolla Edit-menun saa auki

Editpalkilla on nyt tabindex, joten editmenun saa auki kun painaa tab ja enter.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Oct 7, 2019, 10:41

Tai paremminkin se vastaa tuota ruksia: "C:n viereen E: jolla saa Edit-menun auki (ja optio mitä käyttää Hover turkoosi vai E)".

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Oct 7, 2019, 10:44

Mika Lehtinen commented:

  Joku pikanäppäin jolla Edit-menun saa auki

Editpalkilla on nyt tabindex, joten editmenun saa auki kun painaa tab ja enter.

Mutta jos sitten erehdyt painamaan vielä yhden tab, niin sole joko lohko sisällä olevassa linkissä tai jossakin muualla. Ja jos olet jo lohkon sisällä ja mieleen tulee että tätä muokkaan, niin tarvittavien tabien määrä on "arvaamaton".

Sitten lohko ei itsessään aktivoidu tabilla liikkuessa.

Mutta Minja voisi silti kokeilla tuota nykyistäkin versiota että auttaako tuo yhtään.

Vesa

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Oct 7, 2019, 10:51

niin tarvittavien tabien määrä on "arvaamaton".

Palkillahan on title-attribuutti, josta pystyy päättelemään, että ollaan palkin kohdalla.

Sitten lohko ei itsessään aktivoidu tabilla liikkuessa.

Hm joo, sen voisin katsoa myös.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @Smibu on Oct 7, 2019, 11:09

Sitten lohko ei itsessään aktivoidu tabilla liikkuessa.

Lisätty nyt tuokin.

dezhidki commented 5 years ago

In GitLab by @vesal on Oct 7, 2019, 20:59

Nyt nuo lohkot on tavalliselle lukijalle turhan räikeästi merkitty. Joku huomattavsti pienempi korostus riittäisi. Lohkoilla on je se kevy harmaa, se riittää niille ja muillekin kevyempi väritys.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 15, 2020, 15:26

Milläs tavalla kontrastiongelma ratkaistaisiin?

Laitetaanko bluetheme timin oletusteemaksi?

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 15, 2020, 15:35

Laitetaanko bluetheme timin oletusteemaksi?

Vaikuttaisi, että jos vain painikkeiden värin vaihtaa mustaksi, niin kontrastitarkistus menee läpi (10:1). Nykyinen on 2:1.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 15, 2020, 16:22

Eikö sininen riitä? Musta painike olisi aika ruma :-( Vai musta teksti, en tiedä onko sekään kaunis vihreällä. Ehkä se sininen teema voisi olla oletus.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 15, 2020, 16:35

Joo, siis mustaa tekstiä tarkoitin, eli taustaväriä ei muuttaisi.

Mutta sitten pitää tuo hoverväri (siis kun hiiri on painikkeen päällä) ottaa myös huomioon, ja mustalla tekstillä se ei taas näytä niin hyvältä, ellei perustaustaväriä hieman säädä.

Alla kussakin eka kuva on ilman hoveria ja toinen hoverilla.

Nykyinen väritys:

image image

Musta teksti:

image image

Musta teksti ja hieman vaalennettu perustaustaväri (#60D7D7):

image image

Eli mun silmään paras ratkaisu vaikuttaisi olevan, että tekstivärin muuttaa mustaksi ja perustaustaväriä vaalentaa aavistuksen.

Tai sitten tosiaan bluetheme oletuksena käyttöön.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 15, 2020, 16:57

Eli mun silmään paras ratkaisu vaikuttaisi olevan, että tekstivärin muuttaa mustaksi ja perustaustaväriä vaalentaa aavistuksen.

Olisi oikeastaan Sepon homma päättää mitkä värit sopivat keskenään :-)

Tai sitten tosiaan bluetheme oletuksena käyttöön.

Mää vaihtaisin tuohon siniseen ja tämä saisi olla vaihtoehtoinen valinta. Silloin kun ottaa vaihtoehtoisen, niin tahallaan menettää sitä saavutettavuutta.

Mutta on varmaan muitakin kontrastijuttuja ja siksi voisi olla ihan rehelliseti myös sellainen high-contrast vaihtoehto, jolla saa vielä paremman kontrastin. Samoin kuin sitten isompia fontteja yms niitä kaipaaville.

Eli en näe että kaiki saavutettavuusjutut on pakko saada yhdellä teemalla, vana pitää läytä teema, jolla niitä saavutetaan.

Esim ne alalaidan pienet fontit, niin jos ne on liian pieniä, niin sitten on eri teema jossa ne ovat suurempia (kuten samalla ehkä kaikki muukin).

Jotenkin tämä sitten vaan pitäisi voida sanoa jossakin että jos ei näe, vaihda ...

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 15, 2020, 16:57

Bluethemessä on se hyvä, että siinä näköjään myös linkkien kontrasti on ok. Oletusteemassa sekin pitäisi korjata.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 16, 2020, 12:46

Nyt on bluetheme ja muutama muu saavutettavuuskorjaus tuotannossa.

Koitan seuraavaksi laatia sen saavutettavuusselosteen alustavasti.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 16, 2020, 13:45

Nyt on bluetheme ja muutama muu saavutettavuuskorjaus tuotannossa.

Saitko kuinka paljon virheitä pois?

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 16, 2020, 14:11

Mulla inakin tuollainen ihan perussivu:

https://tim.jyu.fi/view/users/vesal/koe/eeva/harrastukset

antaa 16 erroria

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 16, 2020, 14:15

Mulla inakin tuollainen ihan perussivu:

https://tim.jyu.fi/view/users/vesal/koe/eeva/harrastukset

antaa 16 erroria

Nyt se antoi 3 kpl jotka kaikki tulee noista fieldien labelin puutteesta. Pitäiskö semmoiselle tehdä jotakin?

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 16, 2020, 14:16

Saitko kuinka paljon virheitä pois?

Karsin lähinnä etusivun virheet pois näin alkuun. Käyn seuraavaksi läpi yleisimmät näkymät ja pluginit ja lisäilen niitä sinne selosteeseen, mitä virheitä löytyy. Kaikkia virheitä kun en kuitenkaan viikon sisällä ehdi korjaamaan (ymmärtääkseni siis 23.9. mennessä pitää se seloste olla tehtynä).

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 16, 2020, 14:29

Karsin lähinnä etusivun virheet pois näin alkuun. Käyn seuraavaksi läpi yleisimmät näkymät ja pluginit ja lisäilen niitä sinne selosteeseen, mitä virheitä löytyy. Kaikkia virheitä kun en kuitenkaan viikon sisällä ehdi korjaamaan (ymmärtääkseni siis 23.9. mennessä pitää se seloste olla tehtynä).

Enkä tiedä voikokaan? Esim tasaus päälle se valittaa kokoajan, mutta voinee selostukseen laittaa että tasauksen voi poistaa. Vai tehdäänkö erillinen "saavutettavuus" ruksi, josta saa pois tasauksen, liian pienet tekstit ovat isompia ja harmaat tummempia ja sanotaan että ääritapauksessa ruksi se.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 16, 2020, 14:37

Ja siis noista labeleista tulevista varoituksista en tiedä miten pääsisi eroon. Kun niitä voi laittaa mihin kohti tahansa. Vai pitääkö huijata että koko sivu on formia?

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 17, 2020, 08:58

Tuosta Saavutettavuusdokustahan tuli oikea taideteos tekniikan suhteen :-) Miten ois tehnyt jollakin muulla? Sellainen pikkuvika tuosta tekniikassa taitaa olla että ei näe muutoksia.

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @Smibu on Sep 17, 2020, 10:17

Esim tasaus päälle se valittaa kokoajan

Tuohan on vain varoitus, eli se ei ole mikään pakollinen korjattava minusta.

Tuossa työkalussa olisi hyvä, jos tiettyjä varoituksia voisi laittaa väliaikaisesti piiloon, niin ne samat eivät olisi silmillä jatkuvasti.

Ja siis noista labeleista tulevista varoituksista en tiedä miten pääsisi eroon.

Tuon voisi joskus tutkia. Voi olla että joku html-attribuutti tms riittää.

Sellainen pikkuvika tuosta tekniikassa taitaa olla että ei näe muutoksia.

Joo, no onneksi muutosten näkeminen ei ole virallinen vaatimus...

dezhidki commented 4 years ago

In GitLab by @vesal on Sep 17, 2020, 10:35

Joo, no onneksi muutosten näkeminen ei ole virallinen vaatimus...

Ei tähön dokuuun, mutta noin ylesiestikin käytettynä vastaava on ihan hyvä tekniikka ja voisi jatkossa miettiä voisiko jotenkin sanoa että myös muutos siinä generoidussa versiossa johtaisi muutosmerkintään.

Ja sen kannalta tässä olisi jopa kätevämpi että for muodostaisi jokaisesta asiasta oman TIM-lohkonsa. Mikä ei tietysti lyhellä aikavälillä sovi nykyisen tekniikan kanssa yhteen kun joutuisi generoimaan pseudo-lohkoid:tä.

Mutta otetaan esimerki, missä olisi lohkossa vaikka %%hinta%% ja hinta am uutetaan, niin onhan se aika harmi jos ei saa tietää että hinta muuttui...