faktaoklimatu / web-cz

Webstránka veřejných infografik o změně klimatu světa
https://faktaoklimatu.cz
Other
34 stars 14 forks source link

Emise SVĚT - srovnání #111

Closed ondraspribyla closed 4 years ago

ondraspribyla commented 5 years ago

Najít a zkontrolovat data pro emise CO2eq všech zemí světa.

ondraspribyla commented 5 years ago

To, co jsem našel je tady: Data jsou stažena ze stránek World Bank https://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.GHGT.KT.CE?view=chart

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1pIoQMRndvgthfXWDia2NrvBivDY0Ur3_yxhBHjBW3Kw/edit?usp=sharing

Poslední data jsou z roku 2012... to je dost starý. Navíc to vypadá, že nesedí součty, ale bylo by to potřeba zpracovat nějakým scriptem... data jsou vícerozměrný, tak se s tím blbě dělá v GSheetu..

protivinsky commented 5 years ago

Podivam se na to, toto me taky zajima (nemohu se assignout - asi kvuli povoleni). Navazujici pak je zavislost emisi na GDP a pripadne efektivita (z emisniho pohledu) ruznych ekonomik, coz dale souvisi i se #69. Nicmene zacnu postupne tim srovnanim.

protivinsky commented 5 years ago

Dalsi zdroje:

Soucty ve WorldBank datasetu:

Odkladam si to sem i jako poznamky pro sebe, nevim kdy se k tomu ted znovu dostanu (ke konci tydne mam dovolenou a budu pryc). Rad bych jeste zkusil ty datasety napojit, to se pravdepodobne bude hodit i pro dalsi obdobna data, a aspon letmo je porovnal mezi sebou (ackoli ty veliciny vlastne nejsou primo srovnatelne).

protivinsky commented 5 years ago

WB soucty - ten rozdil oproti svetu je kvuli missing data. Predtim jsem proste napocital sumu zemi ve sloupci "2012", jenze nektere zeme tam nemaji uvedenou hodnotu (napriklad Iran, Saudska Arabia nebo Jizni Afrika). Kdyz jsem secetl vsechna posledni uvedena mereni, dostal jsem soucet 52.5 milionu - oproti WORLD 53.5 milionu - rozdil muze byt napriklad dany narustem emisi v tech chybejicich zemich, napriklad Iran ma posledni mereni 2007 a jeho emise predtim velice rychle rostly.

Cili ta data na urovni zemi a svetu pusobi celkem duveryhodne, nicmene ty jejich soucty za regiony / prijmove skupiny jsou tim padem nepresne - NEZAHRNUJI staty s chybejicimi udaji.

ondraspribyla commented 5 years ago

Našel jsem možná ještě lepší zdroj: https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions Mají dobře strukturované zdroje, hezky zpracované grafiky... včetně CUMULATIVE EMISSIONS, tedy je to relevantní i k issue #103

ondraspribyla commented 5 years ago

Máš v tomhle, Tome, nějaký pokrok? (jen ať jsem v obraze...)

protivinsky commented 5 years ago

Zatim spis ne (byl jsem na dovolene a ted pres vikend budu jeste na svatbe, pak na tom budu s casem opet o neco lepe.

Krom toho jsem premyslel, jak siroky je zaber stranek - stalo by za to zahrnout napriklad (ale chapu, ze jsme asi dost omezeni casem a lidskymi zdroji):

Nebo jestli je tu nekde jinde vhodnejsi prostor pro tyto obecne otazky?

crysman commented 5 years ago

Čabas, toto je velmi častý argument se kterým se setkávám. Zní nějak takhle (velmi volná parafráze):

"Hele, to je sice hezký ty koláčky, ale máte tam jen Evropu. My si tady v Evropě můžeme omezeníma a nařízeníma prst v řiti zlomit, a přitom to je uplně mini část celku, procentíčka - mrkněte do světa na USA a Indii apod..."

Jeden kolega to shrnul takto

Jiný pohled na čísla o emisích CO2

Následující tabulka ukazuje vývoj produkce CO2 od roku 1990 do roku 2017. Zajímavá není jen celková produkce v letech, ale zejména procentní nárůst ve stále ještě relativně rozvojových zemích, čímž myslím samou podstatu slova rozvojových. Tedy, že se budou ještě dále rozvíjet a to poměrně rychlým tempem (doufejme, že ne tak rychlým jako doposud).

image

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

Co z tabulky plyne? Že podíl EU je na světové produkci je přibližně 10%. Podíl ČR pak 0,29%. Je zjevné, že podíl EU bude dál klesat a podíl Číny, Indie a dalších rozvojových zemí bude výrazně stoupat. Což plyne jasně z další tabulky, která ukazuje země, které mají procentní nárůst produkce CO2 600 a více procent. Počet obyvatel v těchto zemích je o 100 mil. vyšší než počet obyvatel EU. Produkce všech těchto zemí je nyní na 16% produkce EU. Ale uvážíme-li zachování trendu, tedy pokles v zemích EU a masivní nárůst v těchto zemích, je jasné, že za dalších 27 let bude obrázek úplně jiný. A jestli lze u zemí jako Čína, Indie, Jižní Korea, Irán, což jsou země s produkcí CO2 na úrovni součtu těchto států, mluvit o tom, že je zde teoreticky možná nějaká regulace. Tak u těchto zemí nevidím téměř jakoukoliv možnost nějakou regulaci uplatnit.

Vezmeme-li v úvahu, že kromě uvedených zemí v obou tabulkách jsou tu ještě země jako například Indonesie s počtem obyvatel 261 mil. (zhruba polovina toho co v celé EU) a s produkcí CO2 v roce 2017 511 Mt a při trendu 315% růstu, je jasné, že problém s produkcí CO2 je hodně mimo Evropu a rozhodně mimo ČR. Pro úplnost ještě dodám, že podle nejhorších odhadů se člověk podílí na produkci CO2 na zemi z 10% a z toho je doprava 26% a z toho automobily vyprodukují 40%. Celková produkce CO2 automobily je něco přes 1%. Nevím kolik z toho připadá na EU a kolik na ČR. Na světě je asi 1,1 mld. automobilů. Ale i kdyby 50% připadalo na EU (čemuž nevěřím, to by musel mít každý člověk auto), tak v případě, že by se celá EU zřekla automobilů, snížíme produkci CO2 o 0,5%. V ČR je registrováno 5,5 mil. aut, což je 0,5% z celkového počtu. Když všechny auta zahodíme snížíme emise CO2 o 0,005%. Nechtěl jsem tím říct, že nemá smysl se o situaci bavit, ale odmítám hysterii s tímto spojenou a už vůbec odmítám masivní investice peněz nás všech do nesmyslů typu elektromobilita.

image

Data pochází z wikipedie a jsou řádně ozdrojovaná.

Přijde mi to jako dost podstatná věc, kterou musíme podchytit nějak. @ondraspribyla @protivinsky

crysman commented 5 years ago

Jo, a toto se mi zdá jako blbost:

...Pro úplnost ještě dodám, že podle nejhorších odhadů se člověk podílí na produkci CO2 na zemi z 10%...

protivinsky commented 5 years ago

Skvele podnety - naprosto souhlasim, ze prave tyto argumenty bychom meli uvadet na pravou miru, protoze jsou zalozene (prevazne) na faktech a velice presvedcive. Podobne se lze inspirovat i klimaskeptiky typu Kremlik - je manipulativni a zavadejici, nicmene casto take uvadi zajimava fakta a presvedcive argumenty (tedy alespon presvedcive pri prvnim precteni).

K jednotlivym bodum z textu vyse:

Zkusim dat dohromady data, ktera by ukazovala ty souvislosti z predchoziho odstavce, i kdyz je to trochu komplikovane na jednoduche vysvetleni.

protivinsky commented 5 years ago

Btw ta citovana data z wiki jsou zalozena na https://edgar.jrc.ec.europa.eu/overview.php?v=booklet2018 - samotna data jsou pravdepodobne stejna jako na GlobalCarbonAtlas, ale ta EU zprava o emisich je celkem zajimava, ukazuje vyvoj celkovych emisi, ale take emisi per capita a emisi per GDP. Napriklad zde Cina:

china-co2

Takze graf primo ukazuje, ze:

1) Celkove emise skutecne vyrazne vzrostly mezi roky 1990 a 2017. Nicmene v roce 2013 se emise per capita v podstate vyrovnaly emisim EU a od te doby cinske emise nerostou (a rozhodne tedy nelze naznacovat, ze by cinske emise dale rostly stejnym absolutnim rustem jako v predchozim obdobi; natoz stejnym procentnim rustem).

2) Emise per GDP v Cine poklesly o 60 %; pro cely svet je prumerny pokles 30%, v EU 50 %. Zaroven v roce 2017 je Cina na 0.512, oproti tomu EU je na 0.186 t CO2 / kUSD / year. Je tedy mozne, ze v budoucnu budou cinske emise dokonce klesat, navzdory pokracujicimu hospodarskemu rustu, viz napriklad https://qz.com/1517557/five-things-to-know-about-chinas-electric-car-boom/ :

In 2018, more electric cars were sold in China than in the rest of the world combined. The Chinese government has spent nearly $60 billion in the last decade to create an industry that builds electric cars, while also reducing the number of licenses available for gasoline-powered cars to increase demand for electric cars. And Beijing plans to spend just as much over the next decade.

Asi tolik k "...a už vůbec odmítám masivní investice peněz nás všech do nesmyslů typu elektromobilita."

Rad bych prave tyto souvislosti zachytil i nasi infografikou, jen to chce neco vyrazne povedenejsiho nez v te EU zprave.

ondraspribyla commented 5 years ago

Tome a Crysmane: prosím, držte diskusi u práce na datech a grafice. Crysmane: pokud z těch zpětných vazenb, které dostáváš plynou konkrétní requesty na zpracování, napiš je. Pokud ne, nedávej sem prosím celé texty - potřebuju se orientovat ve stavu práce na ISSUE nikoliv se ztrácet v argumentech lidí, kteří se s tebou baví. Tome: Co potřebuješ vědět, abys mohl sestavit podklady pro graf? Jako základ bychom měli mít výstup podobný tomuto : https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-eu .. GDP nebo další věci jsou navíc. Potřebuješ nějaké upřesnění / vyjasnění?

O.

On Mon, 2 Sep 2019 at 22:47, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

Skvele podnety - naprosto souhlasim, ze prave tyto argumenty bychom meli uvadet na pravou miru, protoze jsou zalozene (prevazne) na faktech a velice presvedcive. Podobne se lze inspirovat i klimaskeptiky typu Kremlik - je manipulativni a zavadejici, nicmene casto take uvadi zajimava fakta a presvedcive argumenty (tedy alespon presvedcive pri prvnim precteni).

K jednotlivym bodum z textu vyse:

-

"clovek se podili na produkci CO2 na zemi z 10%" - nejsem si zcela jisty jak je to mysleno, ale mimo misu to rozhodne je. V prirode je samozrejme kolobeh uhliku, ktery je neustale produkovan (rozkladem biomasy, pozary, sopky) a neustale znovu vazan (do nove biomasy). Cyklus neni zcela rovnomerny, pres zimu CO2 vyrazne pribyva a v lete klesa (nebot vetsina zemske biomasy je na severni polokouli), viz https://www.e-education.psu.edu/earth103/sites/www.e-education.psu.edu.earth103/files/module05/image003.png

  • tedy problem s lidmi produkovanym CO2 je naruseni teto rovnovahy (v te celkove vymene CO2 to skutecne muze byt 10%, ale obecne je to nesmyslny argument). Je pomerne snadne spocitat, ze celkova rocni spotreba fosilnich paliv uvolni priblizne tolik CO2, o kolik skutecne vzroste atmosfericky CO2 (tedy pricinou dlouhodobeho trendu je prave clovek). Mozna by stalo za to venovat nejakou infografiku i uhlikovemu cyklu obecne, aby nedochazelo k podobnym zmatenim.
  • "tak v případě, že by se celá EU zřekla automobilů" - mam dojem, ze vetsina lidi se pod klimatickymi opatrenimi predstavy ruzne zakazy a podobne regulace, ktere jsou pro ne silne proti srsti a budou se jim branit. O to vic musime propagovat a zduraznovat primarne ekonomicke nastroje (uhlikova dan / emisni povolenky), ktere nic nezakazuji, pouze narovnavaji incentivy, aby ceny skutecne byly srovnatelne a nedochazelo k nefer zvyhodnovani znecistujicich technologii.

  • tabulky s produkovanym CO2 a jeho rustem - zde je argumentace nejslozitejsi, protoze ta samotna problematika je slozita. Vyjadrovat narust procenty je znacne zavadejici (navic sloupec oznaceny "narust" ani neni narust, ale "konecny stav" / "pocatecni stav") - pokud by stat zacinal s nulovymi emisemi, pak by jakkoli maly narust byl vyjadreny nekonecnym procentnim rustem. Stejne tak je zavadejici naznacovat, ze by podobny procentni rust mohl pokracovat (nebot nyni jiz nezacina z tak nizke urovne). Obecne je zde nekolik promennych, kterymi lze narust emisi vysvetlit a tabulky nahore je nezohlednuji:

  • GDP per capita a jeho rust
    • emisni intenzita ekonomiky a vyvoj teto intenzity
    • pokud je zeme velice chuda, zpravidla jeji GDP roste rychleji (konvergence ekonomik)
    • s rustem ekonomiky nejdrive emise vyrazne rostou, ale emisni intenzita ekonomiky zpravidla klesa (tedy lze rici, ze environmentalni kuznetsova krivka zde do urcite miry plati) - jednak se vyroba presouva vice do mene znecistujicich odvetvi (sluzby namisto zemedelstvi) a jednak kdyz lide maji na jidlo a na ubytovani, zacina jim o neco vice zalezet i na zivotnim prostredi.

Zkusim dat dohromady data, ktera by ukazovala ty souvislosti z predchoziho odstavce, i kdyz je to trochu komplikovane na jednoduche vysvetleni.

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EH6DVQPPWL3FEN36QTQHV3VRA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOD5WQ3JY#issuecomment-527240615, or mute the thread https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2ED7S26RHDPR5WXBY6DQHV3VRANCNFSM4IMUE5TQ .

crysman commented 5 years ago

Zde je All the World’s Carbon Emissions in One Chart - se ke mně dostalo dnes. Ta sajta mi přijde dobrá, mají tam zajímavé věci ( viz ještě https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/projects/1#card-25943579 )

image

Každopádně, přemítám teď nad tím, jak vizualizovat, že MÁ cenu něco dělat, a že problém není "tam venku v Indii" - líbí se mi, co psal @protivinsky tady výše o tom, že ty emise v Číně už nerostou - a související...

crysman commented 5 years ago

@ondraspribyla Ondráši, co mysíš tím "prosím, držte diskusi u práce na datech a grafice." - kde máme tedy diskutovat? Založit nějaký GDrive doc? Nebo jaký je internal guideline pro tyto věci? Díky

protivinsky commented 5 years ago

@ondraspribyla update:

ondraspribyla commented 5 years ago

Díky za update. Kdybys potřeboval, můžeme si večer zavolat a probrat rozzhodování v nejasných případech.

O.

On Wed, 4 Sep 2019 at 01:27, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

@ondraspribyla https://github.com/ondraspribyla update:

-

S daty je to horsi nez jsem napocatku predpokladal: celkove GHG (jako CO2eq) pro vsechny staty sveta ma v zasade jenom WorldBank do roku 2012. Pro CO2 emise existuje dataset do roku 2017 (ackoli pro obdobi 2015-2017 se pravdepodobne jedna pouze o odhady; napriklad na GlobalCarbonAtlas). Novejsi data pro GHG existuji pouze pro ruzne podskupiny statu (napr OECD / zeme zapojene v UNFCCC). Pro staticka srovnani (analogie emisi EU) bych pouzival celkove GHG z roku 2012; pro grafiky zachycujici vyvoj bych pouzival radeji CO2 data, nebot jsou k dispozici novejsi. Missing values nahradim posledni zaznamenanou hodnotou pro danou zemi (a uvedu posledni rok mereni).

WorldBank nabizi python knihovnu, vytahl jsem tedy plne casove rady relevantnich indikatoru a napojil to s daty GlobalCarbonAtlas. Na GoogleDrive jsem dal soubor s referencnimi daty pro staty - zalozeny predevsim na ISO-3166, obsahujici zejmena kody pro konzistenci, ceske nazvy statu a regiony (ktere muzeme pouzit k obarveni) - https://drive.google.com/open?id=1LRAZj8BrCVZxBRSxiQIDoKiiujKtBzw-

Jeste zapasim s nejakymi outliery - napriklad Stredoafricka republika ma emise CO2eq 515 Mt, ale emise CO2 pouze 0.29 Mt. Nejsem si jisty jak je ve WorldBank datech zohledneny land use, u nekterych zejmena mensich zemi byly vyrazne rozdily mezi emisemi CO2 a CO2eq (GHG). Pokud se nam to nepodari uspokojive vysvetlit a tyto problematicke zeme nebudou zanedbatelne (abychom je proste vynechali), muzeme pouzit pouze CO2 emise. Jakmile toto vyresim, dataset pro srovnani sveta je v podstate hotovy.

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EHHCWEQ2NW2GZONETTQH3XEPA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOD5Z3XAI#issuecomment-527678337, or mute the thread https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EDNGIDFUIQCVTHSEKDQH3XEPANCNFSM4IMUE5TQ .

protivinsky commented 5 years ago

@ondraspribyla update:

Dotahnu to zitra - zaroven chci pak behem vikendu pripravit i neco "dynamictejsiho" (napriklad jak se meni emise per capita ruznych statu v case) - zalozim pro to pak samostatne issue. Zaroven souhlasim s @crysman ze by bylo uzitecne mit nejaky prostor pro diskuze obecnejsiho charakteru / misto, kam si odkladat ruzne napady a pripadne o nich diskutovat (samostatne issue na githubu?).

ondraspribyla commented 5 years ago

Pro nas bylo hodně důležité zobrazit co2eq... Mužem si k tomu zítra zavolat?

Dne čt 5. 9. 2019 23:51 uživatel Tomas Protivinsky notifications@github.com napsal:

@ondraspribyla https://github.com/ondraspribyla update:

  • GHG data podle world bank jsou "zvlastni" cca u 25 statu - napr. pro Stredoafrickou republiku jsem nasel jina data pro CO2eq 116 Mt za rok 2010, tedy vyrazne odlisny udaj oproti WB 2012.
  • databaze EDGAR - CO2 data do roku 2017 - https://edgar.jrc.ec.europa.eu/overview.php?v=booklet2018 - momentalne mi to prijde jako nejspolehlivejsi dataset, takze to mezinarodni srovnani zalozim na nem. I kdyz je to pouze CO2, cili udaje jsou cca o ctvrtinu nizsi nez CO2eq.

Dotahnu to zitra - zaroven chci pak behem vikendu pripravit i neco "dynamictejsiho" (napriklad jak se meni emise per capita ruznych statu v case) - zalozim pro to pak samostatne issue. Zaroven souhlasim s @crysman https://github.com/crysman ze by bylo uzitecne mit nejaky prostor pro diskuze obecnejsiho charakteru / misto, kam si odkladat ruzne napady a pripadne o nich diskutovat (samostatne issue na githubu?).

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EGZCXQXBUM3ZRYO55TQIF5NTA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOD6A5W2I#issuecomment-528604009, or mute the thread https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EFNOONX3LWPI44EJPLQIF5NTANCNFSM4IMUE5TQ .

protivinsky commented 5 years ago

Ok - za me idealne vecer po praci (po osme vaseho casu) - ale jestli ti to nevyhovuje, zavolam ti pres den (v praci u sebe nemivam telefon).

protivinsky commented 5 years ago

@ondraspribyla :

Finalni dataset je na https://drive.google.com/drive/folders/1vTs4n9BhrdlNnKwxfHeQ_in4MB1JlATK - soubor emise-svet.xlsx EDIT - prepocital jsem ho ciste v Google Drive, nyni na https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1570699121 (prepoctena data jsou zanedbatelne odlisna od nize uvedenych grafu)

Zde jsou vygenerovane treemapy v pythonu, pro predstavu jak to zhruba vypada (populace ani GDP treemapy v aktualni EU grafice nejsou, nicmene prijde mi zajimave srovnat regiony ve vsech trech meritkach - samozrejme ale zalezi jestli se to do finalni grafiky vyda, nevadi mi ponechat tam pouze emise):

Populace fig_001

Emise - kt CO2eq fig_003

GDP PPP (constant 2011 international $) fig_002

t CO2eq per capita fig_004

kg CO2eq / $ PPP fig_005

Nevim, jak proces vypada dal - predpokladam, ze se zacne pracovat na grafice, ja k tomu postupne mohu dotvorit popis infografiky (coz samozrejme zalezi na tom, jak bude ta finalni grafika vypadat).

Pokud mas nejake dalsi otazky / je ode me ted potreba neco dalsiho, dej vedet.

ondraspribyla commented 5 years ago

Tome, tady je styl, ve kter0m budeme prezentovat finalni data...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1y52VXoiW7OmzT1sm1UQeT0XhZTuKge1962A4pjFmqzg/edit#gid=0

On Sun, 8 Sep 2019 at 16:17, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

@ondraspribyla https://github.com/ondraspribyla :

  • dotahl jsem data do finalni podoby - regiony jsem pouzil jak jsme se dohodli (Izrael dokonce geograficky patri do Evropy, tak spada pod kategorii "Evropa mimo EU a Rusko")
  • ohledne dat jsem nakonec zvolil kompromis - EDGAR v4.3.2 udava emise pro CO2, CH4 a N2O do roku 2012, takze jsem pouzil tento dataset a napocital CO2eq = CO2 + 25 CH4 + 298 N2O (nezahrnul jsem CO2_org_short-cycle_C = short-cycle carbon CO2 from biofuel use or short-cycle biomass burning (such as agricultural waste burning - predpokladam, ze se obecne nezahrnuje)
  • WorldBank data se take odkazuji na EDGAR jako zdroj, ale neni z toho presne jasne, ze kterych data skutecne vychazeli - mam dojem, ze WB zahrnuje Land Use, Land Use Change and Forestry (LULUCF), proto u mnoha chudsich zemi jejich CO2eq vychazi vyrazne vyssi nez napocitane podle EDGAR. Pouziti EDGAR dat mi tak prijde rozumnym kompromisem - pokud te ty rozdily mezi datasety pro jednotlive zeme zajimaji vice, muzu ti samozrejme nasdilet ruzne grafy / ukazky dat.

Finalni dataset je na https://drive.google.com/drive/folders/1vTs4n9BhrdlNnKwxfHeQ_in4MB1JlATK https://drive.google.com/drive/folders/1vTs4n9BhrdlNnKwxfHeQ_in4MB1JlATK

Zde jsou vygenerovane treemapy v pythonu, pro predstavu jak to zhruba vypada (populace ani GDP treemapy v aktualni EU grafice nejsou, nicmene prijde mi zajimave srovnat regiony ve vsech trech meritkach - samozrejme ale zalezi jestli se to do finalni grafiky vyda, nevadi mi ponechat tam pouze emise):

Populace [image: fig_001] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/64489424-19dffa80-d24b-11e9-8673-1ca6935a8fd9.png

Emise - kt CO2eq [image: fig_003] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/64489432-2fedbb00-d24b-11e9-8f0e-2757b346e5e5.png

GDP PPP (constant 2011 international $) [image: fig_002] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/64489437-3c721380-d24b-11e9-93f9-18df61682f58.png

t CO2eq per capita [image: fig_004] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/64489442-47c53f00-d24b-11e9-9151-6dd9ff96c81d.png

kg CO2eq / $ PPP [image: fig_005] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/64489447-54499780-d24b-11e9-8711-50498f50fa5a.png

Nevim, jak proces vypada dal - predpokladam, ze se zacne pracovat na grafice, ja k tomu postupne mohu dotvorit popis infografiky (coz samozrejme zalezi na tom, jak bude ta finalni grafika vypadat).

Pokud mas nejake dalsi otazky / je ode me ted potreba neco dalsiho, dej vedet.

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EGSARB5TBMYZU3WF7LQIUCP5A5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOD6FQ36Q#issuecomment-529206778, or mute the thread https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EB2AA2H5LRDE7XFN33QIUCP5ANCNFSM4IMUE5TQ .

protivinsky commented 5 years ago

@ondraspribyla @kikinna vytvoril jsem obdobny soubor (akorat jsem si zatim prilis nehral s peknym formatovanim), finalni verze pro infografiku je https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1570699121 - pro vykresleni zejmena sloupec D - Gt CO2eq; pokud by bylo mozno nejak znazornit i dalsi sloupce, jedine dobre. V idealnim pripade bych dal velkou treemapu celkovych emisi a mensi treemapy celkove populace a celkovych GDP; k tomu barploty pro emise per capita a per GDP. Pokud by to bylo prilis pracne / neprehledne, treemapy populaci a GDP je mozno vynechat.

Ondrasi, vypocty jsem prevedl kompletne do Google Sheets - vysledna cisla obsahuji drobnou nepresnost - scitam za regiony populaci, GDP a emise, nasledne per capita a per GDP vypoctu na urovni regionu. U nekterych zemi jsou vsak chybejici udaje, tedy zeme zahrnute do souctu GDP mohou byt mirne odlisne od zemi v souctu emisi. Jedna se zpravidla o mensi zeme, vysledne hodnoty prilis ovlivnene nejsou, takze bych to proste ponechal takto a pripadne na to upozornil v textu. Zaroven jsem take vypocet CO2eq zmenil v souladu s AR5, predchozi soubor byl podle AR4 - cisla jsou tedy mirne odlisna od vyse uvedenych grafu, ale celkove poselstvi je shodne.

protivinsky commented 5 years ago

@ondraspribyla aktualizoval jsem spreadsheet - https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1570699121

Dej kdyztak vedet, jestli je ohledne dat potreba jeste neco dalsiho. Az bude navrzena grafika, dotvoril bych k tomu jeste pruvodni texty.

ondraspribyla commented 4 years ago

Jeden další způsob jak z toho zpracovat grafiku: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita#/media/File:2018_AQAL_Group_variwide_chart_%22Worldwide_Co2_emissions%22.jpg

ondraspribyla commented 4 years ago
ondraspribyla commented 4 years ago

Dnes předáno grafikům. (už máme víc grafiků!) Tak snad se tím uvolní zablokovaný místo a grafiky se pohnou.

O.

On Mon, 16 Sep 2019 at 23:22, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

@ondraspribyla https://github.com/ondraspribyla aktualizoval jsem spreadsheet - https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1570699121

  • rozpustil jsem kategorii Arabske staty
  • pridal jsem souhrnne celky (takze do treemap se mohou dat cele kontinenty a vyclenit dulezite casti, jako USA v Severni Americe nebo EU v Evrope)
  • Rusko by bylo idealni jako vykousnute v Asii i v Evrope, priblizne rovnomerne (neni zahrnuto do zadneho vyssiho celku), pokud by to bylo zrealizovatelne graficky

Dej kdyztak vedet, jestli je ohledne dat potreba jeste neco dalsiho. Az bude navrzena grafika, dotvoril bych k tomu jeste pruvodni texty.

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EDI5J557ZBCGSYIHFTQJ72JTA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOD62R6JQ#issuecomment-531963686, or mute the thread https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EATFJBCYIH2ZSIEA6DQJ72JTANCNFSM4IMUE5TQ .

protivinsky commented 4 years ago

@ondraspribyla pridal jsem data pro druhy graf (per capita emise, kumulativni populace). https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1059882660

Nize ukazka vygenerovana pythonem, Cesko je vmacknute mezi Jizni Koreu a Libyi. Rozdeleni statu je identicke s tim grafem na wiki, akorat jsem pridal CR. Klidne to muzeme nejak preskladat, ale takto to vlastne dava smysl - je to vypovidajici. Pokud se to povede grafikum zprehlednit a zatraktivnit, mohla by z toho byt hodne zajimava grafika.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita#/media/File:2018_AQAL_Group_variwide_chart_%22Worldwide_Co2_emissions%22.jpg

image

(V grafu nesedi celkova populace, protoze jsem pridal mezery, aby to slo odlisit, mam skoro o pul miliardy lidi vice. Zde to opet grafici snad nejak vymysli.)

ondraspribyla commented 4 years ago

Ahoj Tome,

skvělý... počítejme tedy s tím, že se nám podaří donutit grafiky, aby to do středy, nebo během hackatonu udělali. (Včetně Treemapy)

Mohl bys na to připravit BRANCH? - tedy udělat v INFOGRAFIKY/EMISE soubory.md (podle fomrátu těch, které už máme) a navrhnout do nich text? (asi by stálo a to vysvětlit, proč jsou data z 2012, okomentovat proč mají Middle East A/B a Asia A/B různé emise, komentář metodice - nezapočítáváme import/export apod. ) Ve středu bychom ji dotáhli a mergenuli.

O.

On Sun, 20 Oct 2019 at 02:04, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

@ondraspribyla https://github.com/ondraspribyla pridal jsem data pro druhy graf (per capita emise, kumulativni populace).

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1aZNVRC7lJM28FxbKKnXo7HsPlyE2RaMbG3KDs8igwec/edit#gid=1059882660

Nize ukazka vygenerovana pythonem, Cesko je vmacknute mezi Jizni Koreu a Libyi. Rozdeleni statu je identicke s tim grafem na wiki, akorat jsem pridal CR. Klidne to muzeme nejak preskladat, ale takto to vlastne dava smysl - je to vypovidajici. Pokud se to povede grafikum zprehlednit a zatraktivnit, mohla by z toho byt hodne zajimava grafika.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita#/media/File:2018_AQAL_Group_variwide_chart_%22Worldwide_Co2_emissions%22.jpg

[image: image] https://user-images.githubusercontent.com/9573993/67152744-ec1fb400-f2d4-11e9-84f2-e6f599513266.png

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EB3TSQFEO3W5QW2FP3QPOOCDA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOEBX7EZI#issuecomment-544207461, or unsubscribe https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EBAQCOGLI6QJSB6B33QPOOCDANCNFSM4IMUE5TQ .

protivinsky commented 4 years ago

Ok, pripravim - predpokladam, ze to budou dve samostatne grafiky, tedy dve stranky s mirne odlisnymi pruvodnimi texty?

ondraspribyla commented 4 years ago

Jo, předpokládám že jedno bude Treemap ve stejném uspořádání,jako máme zpracovanou EU. Druhý výstup bude ten, který jsi teď připravoval.

O.

On Sun, 20 Oct 2019 at 20:01, Tomas Protivinsky notifications@github.com wrote:

Ok, pripravim - predpokladam, ze to budou dve samostatne grafiky, tedy dve stranky s mirne odlisnymi pruvodnimi texty?

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/issues/111?email_source=notifications&email_token=AEED2EEX5T24433VGDO3ASDQPSMF7A5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOEBYP3FI#issuecomment-544275861, or unsubscribe https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/AEED2EBUOLD7VTSOEXB2FGDQPSMF7ANCNFSM4IMUE5TQ .

ondraspribyla commented 4 years ago

EmiseSvetaV8.pdf

crysman commented 4 years ago

branch založen, plním šablonu, stay tuned... ;)

crysman commented 4 years ago

šablona ready https://github.com/mukrop/faktaoklimatu/tree/emise-svet

ondraspribyla commented 4 years ago

blížíme se dokončení tohoto velkého issue...

Grafici zpracovali IMHO velmi kvalitní verzi: EmiseCelehoSvetaV11 Kiki-01

Částečně můžeme použít text pro emise světa z jednoduché treemapy.

Co zbývá?

@protivinsky Mám si to zkusit zanalyzovat, nebo bys to dokázal říct zpaměti? Během příštího týdne bychom mohli dát pull

kikinna commented 4 years ago

Ještě bych poprosila, abyste zkontrolovali korektnost rozdělení států do oblastí světa. Diakritika atd se bude dořešovat, ale abychom nepřehlédli, že nějaký stát je špatně.

(A Ondráši díky, že jsi to sem už napsal, já chtěla teď udělat to stejný a koukám, že jsi to už zvládl))

mukrop commented 4 years ago

@protivinsky: Urobil si merge z mastra do emise_sveta_podrobne. Len sa chcem uistit, ze vies, co robis a mal si na to dovod – kedze repo bezi na filozofii "rebase to master", pri vyvoji nevadi, ze niektore veci su neaktualne. Naopak merge commity po rebase zostanu prazdne. (V zasade to nevadi, len zistujem, aky na to bol dovod.)

protivinsky commented 4 years ago

@mukrop potreboval jsem v popisu teto grafiky odkazovat na grafiku mitigacni opatreni, ktera ale jeste nebyla v teto vetvi, tedy jsem potreboval aktualizovat a merge z mastera mi prisel jako nejjednodussi cesta. Pokud v takovych situacich doporucujes nejaky jiny postup, mohu se klidne prizpusobit - jednak jsem nevedel, ze preferujeme rebase, jednak bych si popravde ani nebyl jisty, jestli muzu udelat rebase lokalne a pushnout ho do remote vetve?

Vychazim z toho, ze kdybych udelal neco, co se ti opravdu nelibi, vzdycky to muzeme revertnout (a myslim ze postupne si osvojim doporucovany workflow). Pokud bys uprednostnoval abych byl opatrnejsi a vice konzultoval predem, dej vedet. Zaroven teda github neni nejpraktictejsi aplikace na vicemene chatovani tohoto typu - nezvazujeme nejaky slack channel nebo to nema smysl?

mukrop commented 4 years ago

@protivinsky: Takto je to OK, mal si rozumny dovod aj rozumne riesenie. Ja som sa len uistoval, co a ako – tym, ze mnoho ludi z projektu nie su uplne git guru, tak sa obcas stalo, ze niekto urobil nieco podobne nechcene. Final merge sa robi cez rebase, ale suhlasim s tym, ze teraz je merge commit lepsi, lebo by mohol ludom rozbit lokalnu historiu. Bohuzial som sa este stale nedostal k tomu, aby som spisal nase git workflow konvencie :-(. Ad Slack: Mozno, ale pre mnohych by to bolo zakladanie dalsej novej sluzby. Preberieme niekedy osobne.

crysman commented 4 years ago

ahojte diky za vyjasneni i pro me to bylo zajimave. v zasade to chapu tak ze merge z mastera do vetve je mozno i commitem ne striktne rebasovat jenom - takze je to vlastne fuk jde jen o to abychom to delali vedome a vedeli co kdy delame. tak?

slack nee za me jak pise martin dalsi sluzba. beztak mame data v google takze navrhuju vyuzit hangouts pro chatovani. kontakty na kohokoliv mozno ziskat z groups.google.com - clenove skupiny by meli vzajwmme kontakty videt.

@mukrop nebo ma v tomto ohledu novy organizacni gh account nejakou moznost pro simulaci chatu?

cabs mcz

--

Martin crysman Zahradník == odesláno z mobilu == == sent from mobile phone ==

---------- Původní zpráva ---------- Od: Martin Ukrop Datum: 15. 12. 2019 v 19:26:13 Předmět: Re: [faktaoklimatu/web] Emise SVĚT - srovnání (#111)

@protivinsky: Takto je to OK, mal si rozumny dovod aj rozumne riesenie. Ja

som sa len uistoval, co a ako – tym, ze mnoho ludi z projektu nie su uplne

git guru, tak sa obcas stalo, ze niekto urobil nieco podobne nechcene.

Final merge sa robi cez rebase, ale suhlasim s tym, ze teraz je merge

commit lepsi, lebo by mohol ludom rozbit lokalnu historiu. Bohuzial som sa

este stale nedostal k tomu, aby som spisal nase git workflow konvencie :-(.

Ad Slack: Mozno, ale pre mnohych by to bolo zakladanie dalsej novej sluzby.

Preberieme niekedy osobne.

— You are receiving this because you were mentioned. Reply to this email directly, view it on GitHub (https://github.com/faktaoklimatu/web/issues/111?email_source=notifications&email_token=ABIGOZV3AZCA7MQZGUBHT2LQYZZEBA5CNFSM4IMUE5T2YY3PNVWWK3TUL52HS4DFVREXG43VMVBW63LNMVXHJKTDN5WW2ZLOORPWSZGOEG47AVI#issuecomment-565833813) , or unsubscribe (https://github.com/notifications/unsubscribe-auth/ABIGOZWDGFC3EVBKEGYQKE3QYZZEBANCNFSM4IMUE5TQ) .

jankrcal commented 4 years ago

Ja bych naopak slack / neco podobneho velmi podporoval. Je pro me velky rozdil, jestli muzu chatovat s jednotlivymi lidmi (pres Hangouts) nebo jestli je spolecny prostor pro online konverzaci (napr. slack).

Obzvlaste pro lidi pracujici na projektu na dalku mi spolecny online prostor pro rychle neformalni otazky prijde hodne dulezity.

Ale souhlasim s tim, co rika @mukrop, proberme to nekdy osobne.

crysman commented 4 years ago

ty kráso, toto je megaissue, to jsem ještě neviděl :suspect:

ad hangouts @jankrcal : lze založit přece multivlákno ("room") s kýmkoli potřebuješ - to nevyhovuje? Dokážu si i představit, že ten chatroom předvytvořím - bude jeden pro CORE a druhý pro celý klimaton, a je to, easy-peasy, ready to go...

jankrcal commented 4 years ago

re @crysman: ano, dokážu si představit, že by to pro tento účel stačilo. Slack má další výhody, ale rozumím protiargumentům :) Přijde mi lepší to prodiskutovat osobně (třeba na víkendu).

ondraspribyla commented 4 years ago

Zavírám. Grafiky jsou hotové... (na text k datové sadě píšu Toma Protivinského)